// The Diary
Homepage Me Tutorials Affiliates

Tuan Tanah


Ameerah Tasleem binti Ahmad Rahimi
19 years old
Dream to be young always >.<
Be nice and don't mess up with me
Wanna be a responsible daughter and zaujah :)


Salam Perkenalan


Press once only
Exchange links are accepted :)
Do leave your link
No anons
Ads are prohibited
No harsh words


Credits

Template & Skin by : Husnaa
Credit also to : Wani | WHI | C4U | Una | Iqa | Lyene | Tieqa

Them

Ujub dan Riak
Saturday, 25 February 2012 | 19:57



note : entri kali ni agak pendek sbb terlalu malas menaip


okey, korang pernah jumpa tak manusia-manusia yg suka berdakwah dlm facebook? semua mesti pernah jumpa kan? ameerah pun selalu jugak jumpa.. tapi dlm semua manusia yg baik tu, kesemuanya ikhlas ke? kadang-kadang bila kita terlalu ikhlas, akan timbul perasaan lain iaitu ujub atau riak.. so, apa beza ujub dan riak? erm, ujub dan riak ni bkn bnda yg sma tp persamaannya bnda ni ialah penyakit hati..

Riak - Perasaan suka bila orang memuji atas kebaikan yg dia lakukan

Contoh :
 pakai tudung labuh or pakai kopiah utk bg orang cakap dia tu alim
 selalu bangun malam utk qiyamullail kononnya dia ni rajin
 sujud lama-lama utk tunjuk yg dia tengah khusyuk
 status berdakwah di facebook, ramai orang like

Ujub - Suka atau bangga dgn kelebihan kita

contohnya kita ni selalu dipanggil alim la kan, kita rasa kita je yang layak nasihatkan orang sampai orang lain nak nasihat pun kita xnak terima.. masya-Allah.. harap-harap kita akan dijauhkan dari benda-benda macam ni.. bila dah ada ujub, akan timbul takbur pulak

Takbur - Perasaan bangga dalam diri sampai orang lain boleh nampak atau sakit hati


Okey, that's all..! :D


|