// The Diary
Homepage Me Tutorials Affiliates

Tuan Tanah


Ameerah Tasleem binti Ahmad Rahimi
19 years old
Dream to be young always >.<
Be nice and don't mess up with me
Wanna be a responsible daughter and zaujah :)


Salam Perkenalan


Press once only
Exchange links are accepted :)
Do leave your link
No anons
Ads are prohibited
No harsh words


Credits

Template & Skin by : Husnaa
Credit also to : Wani | WHI | C4U | Una | Iqa | Lyene | Tieqa

Them

Why Not We Say Alhamdulillah?
Tuesday 7 October 2014 | 02:02

dah lama x update blog. tapi malam ni lepas scroll facebook, aku sendiri terasa sedih. why?

suatu masa dulu aku selalu menangis. dulu mak aku x kerja dan bila dia start bukak kafe, dia banyak luangkan masa dgn kerja. aku x terasa masa awal2 tu, tp bila kakak2 tinggalkan rumah (further studies), aku terasa sedih dengan hidup aku. aku ada 2 orang adik, sorang perempuan sorang lelaki. adik perempuan aku baru darjah 6 masa tu, adik lelaki baru darjah 1. nasib baik la aku tinggal dlm maktab since ayah aku ni pensyarah. kebetulan ada sekolah kt dalam maktab, adik2 aku pergi sekolah dalam maktab je.

tapi apa yg paling sedih? bila tgk adik lelaki aku yg baru darjah 1, balik2 rumah pergi kafe, lepas makan, terpaksa main sorang2. dh xdk jiran yg sebaya dia. bayangkan ja betapa sedihnya aku tgk adik aku yg baru berapa tahun terpaksa berdikari sbb mak ayah yang payah nk bagi masa.

adik perempuan aku pulak banyak masalah. dia terlalu dimanjakan. tapi salah aku jgak. sbg kakak, aku kena bentuk dia baik2. tapi aku x berjaya. dia suka buat aku happy, tapi aku suka marah dia. kenapa? aku pun xtau.

mak ayah aku plak semakin hari semakin sibuk. kalau balik sekolah, aku call pukul 3, pukul 5.30 baru dtg ambik. majlis jaya waris aku pun x pernah sekali pun mak ayah aku tunjukkan keikhlasan nk mai. bila bagi surat, ada katering sana sini. bila aku dapat result, aku selalu beria-ia nk tunjuk dkt mak ayah aku. ada sekali masa majlis jaya waris, pengetua bentang slide pasal calon2 pelajar cemerlang. aku tercalon, tapi apa makna kalau aku tercalon bila mak ayah aku x prnh tau pun apa yg aku dpt slama ni? aku tgk kwn2 aku. mak ayah dpa smua tengok result dpa. aku pandang result aku. aku dah usaha sampai dpt sebanyak ni. sebab apa mak ayah orang lain boleh mai walaupun anak2 dpa x tercalon sbg pelajar cemerlang pun? aku lari ke belakang dewan. aku menangis ja msa tu. start drpd tu, aku selalu salahkan mak ayah aku.

kenapa aku kena lalui semua ni? aku dahlah nk exam apa semua. tambah2 lagi aku bukan ada kawan baik. aku x prnh percaya kt sapa2 dlm dunia ni kecuali family aku.

satu hari, masa aku tgh ajar kawan aku subjek apa aku pun lupa, kawan aku cakap 'hang untung sgt tau meerah. adik beradik hang semua pandai2. aku jeles dgn hang'. aku terkedu masa tu. selama ni aku yg jeles dgn dia. result dia boleh la cukup2 makan tapi setiap kali perjumpaan ibu bapa, dua2 mak ayah dia mai. dia ada semuanya tapi dia jeles dgn aku? so, aku mula terfikir kenapa aku kena salahkan mak ayah aku?

aku mula fikir apa kebaikan mak aku kerja sepanjang masa sampai lupa anak2 (dlm pandangan aku sebelum ni). kakak aku belajar kt mesir dan dia x dpt biasiswa pun. semuanya ayah aku yg kena bayar. rupanya mak aku kerja utk tanggung aku sbb ayah aku kerja utk tanggung kakak aku. masa aku dpt tau tu, aku terkedu sekali lagi. besarnya dunia sampai aku tak nampak pun pengorbanan mak aku selama ni.

aku mula ubah diri lepas tu. aku ubah perangai aku jadi anak dan kakak yg open-minded. bila mak aku datang sekolah ambik aku lewat, mak aku mesti akan cerita kenapa dia lewat. tapi aku akan senyum je atau aku x tunjuk reaksi yg aku penat pun. kalau mak aku x mengeluh jaga aku selama ni, kenapa aku nk mengeluh bila kena tunggu beberapa jam ja?

kt umh plak, bila adik lelaki aku balik, aku akan layan dia. bagi orang lain, aku akan nampak x matang bila aku yg dh besar ni main kejar2 dgn bdk2. mcm bdk2 lain, adik aku suka cerita apa yg jadi kt sekolah dia. walaupun aku penat, aku cuba layan dia. adik perempuan aku plak ayah aku dh hantar pergi sekolah agama swasta. tapi aku semakin rapat dgn dia. sbb aku boleh jadi kakak yg baik, cuma aku x pernah try sebelum ni.

dari saat ni, tariklah nafas, dan mula sebut Alhamdulillah. apa yg kita ada tu dah cukup sbb Allah akan beri apa yg kita perlu bukan apa yg kita hendak :)


|